EU dækmærkning

Bedre gennemskuelighed når du skal vælge dæk.

Fra november 2012 skal alle nye dæk bære EU mærkning, som en del af den europæiske handlingsplan for energieffektivitet, der skal reducere CO2 udledningen med 20 % inden 2020. Ford støtter op omkring denne væsentlige forbedring for forbrugerne.
EU Tyre Label

Tilgængelige informationer på EU dækmærket.

Mærket informerer om 3 kriterier: rullemodstand, vejgreb og dækstøj i en klassificering, som starter med den bedste ydelse (Grøn A) til den dårligste (Rød G).
Rolling Resistance

Rullemodstand (brændstofforbrug)

Lav rullemodstand sparer brændstof og reducerer CO2 udledningen. En forbedring af én klasse giver en brændstofbesparelse på mindst 0.1 l pr. 100 km. Klasse D benyttes ikke.
Wet grip

Vejgreb (bremseevne)

Vejgreb i vådt føre er en vigtig faktor for sikker kørsel. Forskellen i bremselængden fra den bedste til dårligste klasse kan være op til 18 m ved en fart på 80 km/t. Klasse D og G benyttes ikke.
Noise emission

Dækstøj

Dækstøj er en del af den overordnede bilstøj og dækkets støjniveau ved forbikørsel afspejles på dækmærket. Jo flere sorte lydbølger, jo højere er støjniveauet. Et konstant lydniveau på over 80 decibel kan have en skadelig indflydelse på helbredet.

Yderligere egenskaber

Den nye EU mærkning er designet til at vise 3 karakteriske egenskaber men de følgende faktorer bør også tages i betragtning:

• Aquaplaning
• Kørselstabilitet
• Styrepræcision
• Holdbarhed
• Bremseegenskaber (på tør vej)
• Præstationer i vinterføre